Rubrik - att identifiera och prata om känslor
Kolumner med handritad ram
1h
Gruppstorlek
1-100
Material
Fyrfältaren - karta
Förmågor
XYZ, XYZ, XYZ
”Text fullbredd”
Till pedagoger & elevhälsan
Under den här lektionen får eleverna:
- Bekanta sig med grundkänslorna.
- På ett övergripande sätt fundera på hur känslor kan kännas och om det finns tillfällen när de är extra starka eller svaga.
Det tränar vi på eftersom:
- Vi vet att den som kan identifiera och uttrycka sina känslor har lättare att berätta om dem för andra.
- Det gör att individen har en kortare väg till att söka stöd och hjälp när hen behöver det; både hos sina medmänniskor och professionellt.
- En vana att prata om sina känslor minskar rädslan för att göra det, även om känslorna är mörka.
- Den som är van att prata om hur hen mår har också större chans att hitta strategier för att hantera sitt mående.
Det tränar vi på eftersom:
- Vi vet att den som kan identifiera och uttrycka sina känslor har lättare att berätta om dem för andra.
- Det gör att individen har en kortare väg till att söka stöd och hjälp när hen behöver det; både hos sina medmänniskor och professionellt.
- En vana att prata om sina känslor minskar rädslan för att göra det, även om känslorna är mörka.
- Den som är van att prata om hur hen mår har också större chans att hitta strategier för att hantera sitt mående.