Så här funkar det
Så här funkar det
Lekfullt och viktigt lärande
Livsviktiga snack i skolan är uppdelat i fyra Pelare, med olika teman, och består av 17 baslektioner. Till samtliga hör en färdig lektionsplanering. Hela läromedlet är skapat med utgångspunkt från Kapitel 1 och 2 samt det centrala innehållet i LGR22.
Lektionsplaneringarna är uppbyggda på tydliggörande pedagogik och har inslag av kooperativt lärande. Genom att använda materialet får eleverna möjlighet att utveckla förmågor som kan ligga till grund för bedömning i alla ämnen.
Kopplingen till läroplanen
Vi har kopplat Livsviktiga snack i skolan till LGR22, kapitel 1 och 2, genom att skapa ett konkret sätt att arbeta med värdegrund och de mål och riktlinjer som de kapitlen beskriver. Eleverna får möjlighet att utveckla ett demokratiskt och normmedvetet förhållningssätt och även träna på att samspela i möten med andra människor, utifrån kunskap om likheter och olikheter i livsvillkor.
Det centrala innehållet
För att tydliggöra att Livsviktiga snack i skolan verkligen har sin naturliga plats i undervisningen så har vi skapat pedagogiska planeringar där det centrala innehållet lyfts fram. Det gör att du som pedagog på ett enkelt sätt kan se inom vilka ämnen du kan jobba med Livsviktiga snack i skolan-lektionerna.
De fem förmågorna
Genom att belysa The big 5 som en röd tråd genom alla lektioner vill vi ge möjligheter att skapa en strukturerad undervisning. Vi hoppas att du som pedagog på detta sätt enkelt kan ge dina elever möjlighet att utvecklas och erövra kompetenser som både finns med som mål i läroplanen och är värdefulla förmågor att ha med sig i livet.
Pelare 1
Pelare 2
Pelare 3
Pelare 4
Samarbete mellan pedagoger och elevhälsa
Vi har byggt Livsviktiga snack i skolan runt ett kollegialt samarbete mellan pedagoger och elevhälsa. Det ger en möjlighet för kollegor att gemensamt skapa former av struktur och utveckla kunskaper tillsammans, genom att lära av egna och varandras erfarenheter och genom att ta tillvara befintlig kunskap.
Vi tror att elevhälsan behöver ha ett nära samarbete med skolans pedagoger för att kunna stötta det klassrumsnära och förebyggande arbetet. I den bästa av världar genomför ni lektionerna tillsammans. Har ni inte möjlighet att genomföra lektionerna tillsammans föreslår vi att ni ändå planerar tillsammans, till exempel genom att delta på gemensamma arbetslagsmöten. Det kan vara ett sätt att konkret främja och förebygga utifrån just er skolans förutsättningar.
Tydliggörande pedagogik
Alla elever mår bra av förutsägbarhet, tydlighet och struktur. Om man vet vad som ska hända, vilka uppgifter som ska göras, med vem man ska jobba och vad som ska hända efteråt skapas en känsla av trygghet, som gynnar lärande och utveckling. Därför bygger alla våra lektionsplaneringar på tydliggörande pedagogik och har en struktur som visar ett tydligt syfte, mål och arbetssätt för pedagoger, elevhälsa och elever.
Introduktionsfilmer
En del i den tydliggörande pedagogiken är att varje Pelare inleds med en animerad film som på ett lekfullt sätt inleder arbetet med respektive Pelare. Syftet är att ge ett inspirerande stöd till en muntlig introduktion där eleverna också kan se, höra och läsa om vad de ska göra i varje Pelare.
Kooperativt lärande
En metod som är väl strukturerad och baserad på kunskaper och teorier om hur människor samarbetar. Vi har valt att utgå ifrån kooperativt lärande för att det finns ett gemensamt mål i innehållet, samtidigt som vi också vill ge varje elev ett individuellt ansvar och möjlighet att hitta sin plats i gruppen utifrån sin individuella förmåga.
Det här ingår också i Livsviktiga snack i skolan:
Pedagogiska planeringar
Vi har skrivit pedagogiska planeringar för att underlätta för dig som ska undervisa. Här får du en bra översikt över kursplanens centrala innehåll. Vi vet att det är viktigt att man som pedagog har en helhetssyn över verksamheten och utgår utifrån det i sin planering av undervisningen. Med de här pedagogiska planeringarna vill vi försöka inspirera er till hur det går att arbeta med ett så omfattande arbetsområde som psykisk hälsa.
Handledning till pedagoger och elevhälsa
I handledningen finns en översikt om vad varje Pelare innehåller. Du anpassar materialet utifrån de erfarenheter och referenser som elevgruppen har. Vi har gjort tre block med saker som kan vara bra att tänka på innan, under och efter lektionen. Kika gärna också på vår Checklista innan du startar upp arbetet, här finns bra tips på vad du kan göra för att arbetet med Livsviktiga snack i skolan ska blir så bra som möjligt.